A touch of mindfulnes

 

Mindfullness er et begrep som man hører oftere og oftere. Hva betyr det egentlig og hvorfor har det blitt så populært? I dette intervjuet med psykolog og meditasjonslærer Maria Gjems-Onstad svarer hun på disse spørsmålene.

Mindfulness er et begrep i vinden og vi hører det nevnt i mange fora. Men hva er det egentlig; er en kortfattet forklaring mulig?

Mindfulness oversettes gjerne med oppmerksomt nærvær og kommer opprinnelig fra buddhistiske tradisjoner, der man var opptatt av mindfulnessmeditasjoner og oppmerksomhetstrening. I dag refererer begrepet til en rekke ganske ulike meditasjonsteknikker og til diverse øvelser som har som siktemål å utvikle mer oppmerksomt nærvær. En av de aller vanligste teknikkene er å la oppmerksomheten følge pust eller kroppslige fornemmelser, for eksempel slik Buddha beskriver i Satipatthana Sutta. Også andre meditasjonsteknikker som ikke går inn under begrepet mindfulness, så som Acem-meditasjon, har mange felles elementer med det som kalles mindfulnessmeditasjon.

 

Hvilke tendenser i tiden gjør at dette treffer så mange?

Stressete mennesker leter etter metoder for avstressing, og de fleste mindfulnessteknikker passer for alle, uansett alder og kjønn. Tidsklemma er noe mange er opptatt av idag. Man skal stadig haste videre til et eller annet. Hverdagen består av så mange oppgaver at man har lite tid til ro og refleksjon. Svært mange har en følelse av å ikke være ordentlig tilstede i eget liv. Mindfulness kan være en metode for å bli mer var for hva som er i nuet. Prestasjonspress og ensidig materiell orientering gjør at man vurderes mer ut fra prestasjoner og materiell plassering enn ut fra hvem man er som menneske. Dette gir lite rom for å utvikle et indre liv, og gode mellommenneskelige fellesskap. Å arbeide med oppmerksomt nærvær, er å gi det indre en stemme, å lytte til verdier som ikke måles i kroner og øre. 

Tanker om mindfulness for framtiden?   

Mindfulness er enkelt å lære og folks behov for avstressing vil trolig øke. Mange steder der man kan lære mindfulnessteknikker, er det imidlertid ingen organisasjon eller lærere som kan følge opp og motivere elevene videre. Det er viktig med et videre tilbud for å hjelpe de som har lært meditasjon til å fortsette å intensivere utbyttet. Jeg tror fremtiden for mindfulness til dels avhenger av om man bygger ut tilbud og videregående aktiviteter slik at folk fortsetter å meditere og får veiledning videre. I Acem har vi lang lederutdanning, og kvalifiserte folk som arbeider med å utvikle det pedagogiske tilbudet. Acem er snart 50 år, og vi håper å ha lagt et så solid fundament at organisasjonen vil bestå lenge.